ik geloof dat.......

 Er zijn veel geloven in de wereld en dan bedoel ik het geloof als religie! Ze zijn ook op verschillende manieren ontstaan. Maar het belangrijkste is dat we elkaar respecteren in wat en in wie we geloven! Dat is gelukkig een vrije keuze! Maar dat respect is er niet altijd (geweest)! Het is vaak de oorzaak van geweld in een land. Denk bijvoorbeeld aan Noord Ierland met de Protestanten en de Katholieken. Maar ook elders in de wereld horen we in het nieuws vaak over geweld tussen aanhangers van verschillende geloven!

 Jammer, want als we eens goed naar elkaar luisterde en interesse tonen in elkaars geloof, dan zou er een heleboel ellende voorkomen kunnen worden! En dan kun je nog gewoon je eigen keuze maken. Bekijk alles eens van meerdere kanten en je kunt voor elkaar begrip opbrengen. In een eerdere blog van De Keuze vaan Ruud had ik het er nog over😏.

Zelf ben ik katholiek opgevoed, maar allang niet meer praktiserend zoals ze dat dacht ik noemen. Ik heb 50% zuidelijk bloed en in dat deel van Nederland zijn er veel katholieken. In mijn jonge jaren ging ik vaak met mijn ouders naar de kerk en wilde ik ook misdienaar worden. Dat laatste is er nooit van gekomen😙.

Vooral de mooie oude kerken, de mooie kleding van de geestelijken, de fraaie muziek e.a. maakte dat het toch wel indruk op mij had! En als er, vaak rond de feestdagen, extra sfeer was en veelal ook missen (diensten zo je wilt) in het Latijn, dan boeide dat wel! Het was een soort van mystiek.

En als ik nu nog in oude kerken kom (en die bezoeken we met regelmaat), dan denk ik aan die tijd en dan is er die herbeleving in gedachten!

Dan is er ook weer die relatie met de muziek en dat nummer waar ik dan aan moet denken, want dat is de essentie, weten jullie nu wel, van de blog De Keuze van Ruud😅

Die Latijnse missen van vroeger hadden die Gregoriaanse muziek. En toen begin jaren ´90 de muziek van Enigma even heel populair was, sprak mij dat ook aan en kocht ik van hen ook een album met de grootste hits!

En nog luister ik er regelmatig naar! 

De keuze van Ruud voor deze week komt dus van Enigma met het nummer Mea Culpa. Het werd uitgebracht in 1990. Enigma betekent raadsel of mysterie en zo tekent ook de muziek van hen. De grote creatieve man achter deze groep was Michael Cretu een Roemeen. De groep zelf kwam uit Duitsland. Ze hebben meer dan 70 miljoen CD´s verkocht!

In het katholieke geloof en bij die Latijnse missen stond centraal, de schuldbekentenis! In het Latijn dus Mea Culpa (Mea Maxima Culpa zongen ze er nog achteraan, ik draag/heb alle schuld)!



Aparte muziek, maar het heeft voor mij wel iets, misschien voor jullie ook. Ik hoor het graag😙! Volgende week is het 2e paasdag en dan......is ie er gewoon, de Keuze van Ruud! Groeten en een fijne week!

Reacties

  1. Het is geen lied dat vaak gedraaid wordt op de radio, maar ergens komt het me wel bekend voor. Bedankt voor het delen. Fijne Paasdagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi nummer. Ik heb die cd voor het eerst gehoord in Frankrijk, daar was ik op vakantie. Prachtige muziek. Ik wens je fijne Paasdagen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Welterusten!

We gaan elkaar weer zien!

Luddevedu!