belangrijke steden?

 Dat zou je denken als het gaat om Capitol Cities, Hoofdsteden van landen, anders zou het toch niet de naam Hoofd (stad) hebben gekregen zou je denken😑. Vaak was hier de regering van een land gevestigd en andere belangrijke instanties. Bij ons zit de regering in Den Haag, dus het is niet altijd zo dat alles in die hoofdstad zetelt. Wel zijn vaak Nationale Feesten en Herdenkingen in de hoofdstad. Binnenkort is dat weer zo met de Nationale Dodenherdenking!

Hoe dan ook, steden en met name ook hoofdsteden worden in de muziek veel bezongen! Zo nu en dan komt dat dan ook terug in mijn blog De Keuze van Ruud!

Leuk om dan te beginnen met ons eigen land en onze hoofdstad Amsterdam. Door fanatieke en geboren Rotterdammers nog altijd aangeduid als 020😑. Deze stad werd niet alleen veel bezongen door de echt geborenen 020 'ers, zoals de families Alberti, Jordaan enz., maar ook door andere Nederlanders (en ook buitenlanders die er zijn geweest). Toeristen, ook uit het buitenland, kwamen er graag! De stad stond bekend om haar vrijheid. Je kon en mocht zijn wie je was. En je kon er ook nog van dat spul kopen, waar je een lekker gevoel van kreeg😅. Dat gevoel van dat alles kan in Amsterdam, is wel enigszins minder geworden. En dat is ook goed om de veiligheid ietwat te waarborgen! Maar goed het is nog steeds een stad, die het bezoeken waard is, als je houdt van mooie oude gebouwen (kost me wat moeite om uit te spreken als echte Rotterdammer, maar het is zo😐).

Pratend over Amsterdam en denkend aan de tijd van de flower power, waarin deze stad veel werd bezocht, komt bij mij weer een nummer op dat ik hieraan associeer! Was dat niet de strekking van deze blog? Afijn, jullie weten hoe het werkt inmiddels😜.

Van deze groep zou je verwachten dat ze eerder zouden zingen over een andere hoofdstad. Maastricht of Meestreech zoals ze daar zeggen. Mooie stad, maar een provinciale hoofdstad, die van ons mooie Limburg!

Ik heb het over Pussycat die een wereldhit scoorde met Mississippi! Een van de grootste rivieren van de wereld in Amerika. Dit nummer behaalde in heel veel landen de nummer 1 positie, maar vreemd genoeg niet in Amerika zelf!!

Maar de groep maakte in de korte tijd dat ze succes hadden, ook nog een paar andere mooie nummers. En een daarvan sluit aan bij Amsterdam en het heet If you ever come to Amsterdam.  Het komt uit 1977. De (lead) zangeres van de groep was Tonny Wille en die viel op met haar gebit, althans met dat spleetje er in😚! Herkennen jullie dat nog? De groep had met name in de jaren '70 veel successen! Ze kwamen uit Zuid Limburg en als ik het goed heb, uit het plaatsje Treebeek bij Heerlen/Hoensbroek/Brunssum (onder mijn volgers heb ik Limburgse familie, dus die zullen mij wel corrigeren, mocht ik dit mis hebben😙). Werner Theunissen was de grote man achter de groep, hij schreef en componeerde de meeste nummers.


Leuk om hen weer eens te horen, toch? 

Op de Dam in Amsterdam is er deze week weer de Nationale Dodenherdenking! Zeker ook met het oog op oorlogen die helaas nog steeds plaatsvinden, is dit een trieste bijeenkomst! Maar het is goed om even stil te staan bij zoveel leed!

Tot volgende week!

Groetjes van Ruud

Reacties

  1. Amsterdam is zeker een mooie stad, maar Maastricht vind ik persoonlijk mooier. Bourgondisch, mooie gebouwen, mooie pleinen, leuke terrasjes, heerlijke vlaaien. Ik kom er graag. De drie meiden van Pussykat hebben prachtige stemmen en dit liedje vind ik heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja uit Treebeek en dat hoort officieel bij Brunssum. Goed onthouden! Leuk nummer!!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Welterusten!

We gaan elkaar weer zien!

Luddevedu!