ik pas even!

 He, wat gaan we nu krijgen Ruud?

Oh, dit is een term uit het kaartspel. Ik las in de plaatselijke krant bij ons iets over een middag kaarten dat georganiseerd werd. Het ging met name over klaverjassen. Nu ben ik niet meer zo'n kaarter en de bijeenkomst kwam mij ook niet uit. Maar vroeger was klaverjassen wel iets dat ik met regelmaat deed!

In die tijd werd het veel gedaan bij (sport) verenigingen, op school in de pauzes enz. Zo leerde ik het spel kennen en deed ik het met plezier!

Maar er was een man die mij extra stimuleerde om het te spelen en dat was mijn schoonvader😇! Hij keek er altijd naar uit als ik kwam (voor Marijke, mijn huidige vrouw, we hadden verkering!).  Sterker nog hij deed bijna de deur voor mij open en zei dan tegen mij "kom lekker aan de eettafel zitten"  en dan wist hij wel dat het tot een of meerdere spelletjes kwam😑! Je kon ook met twee klaverjassen.

Ik moest spontaan aan deze leuke tijd en aan hem denken, toen ik de oproep voor die kaart bijeenkomst las! Hij keek uit naar die momenten, genoot er van, maar ik niet minder hoor! Je zag een vorm van geluk in 4 ogen😙! Na een paar spelletjes begrepen we wel dat we effe weer bij de dames, Marijke en schoonmoeder moesten gaan zitten😙! 

Belangrijke troefkaarten bij het spel waren de boer en de negen (nel) van de klaveren kleur. Niet voor niets denk ik dat ze het spel klaverjassen hebben genoemd. Maar ook de aas van de andere kleuren ruiten, schoppen en harten was een belangrijke kaart, waarmee je slagen kon binnenhalen!

Ja bij dit alles was de link voor mij naar de muziek weer snel gelegd😏! Ik moet denken aan een prachtig nummer van Chris Rea en het heet Ace of Hearts! De aas is een teken van geluk (dat bleek ook tijdens die kaart sessies met mijn schoonvader!


 

Chris Rea is een Engelse zanger en gitarist, geboren in 1951. In eerste instantie kwam hij maar moeilijk aan de bak. Maar geholpen door een paar grote jongens die al furore maakte (b.v. Jeff Beck) en succes op Pinkpop en Torhout Werchter, ging het snel beter! Met nummers als Josephine, Fool if you think it,s over en On the beach, scoorde hij hits, ook bij ons! 






Mooi nummer, mooie tijd toen en mooi dat ik ook nog wel eens won bij dat klaverjassen😁
Volgende week weer fluitend naar een nieuwe blog!

Reacties

  1. Wat een leuke blog zeg. En wat een leuk verhaal van je schoonvader. Mooie muziek dat heel toepasselijk is bij de tekst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig verhaal Ruud. Doet mij goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een mooi potje klaverjassen! Heerlijk.
    De uitdrukking is ook wel, je kunt niet altijd 6 gooien. Maar bij klaverjassen kun je ook niet altijd de boer en nel in handen hebben. Soms heb je geluk en soms even iets minder. Maar het spel wordt er (meestal) niet minder om.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Welterusten!

We gaan elkaar weer zien!

Luddevedu!