Bemoei je met je eigen zaken!


 Zo dat is een felle binnenkomst Ruud! Ben je gepikeerd of geïrriteerd of zo?

Nee hoor, niet direct en niet nu😏. Maar het kan wel eens voorkomen.

Het zou goed zijn als landen dit eens goed tot zich laten doordringen en zich niet bemoeien met een ander lands binnenlandse aangelegenheden! Wat zou er dan minder oorlog zijn! Zou de oplossing zo simpel zijn? Misschien niet, maar het is zeker het proberen waard!

Maar het gaat mij meer om de inter menselijke relaties. Bemoeien met een ander of een serieus goed bedoelt advies geven. De grens trekken is lastig! Soms merk je wel dat het echt bemoeienis is, zonder dat die ander zich echt verdiept in jou! Dan gaat het alleen maar om nieuwsgierigheid. Dan zou ik dat ook duidelijk laten merken!

Maar als ik bij een ander echt iets oprecht aan advies wil geven, of noem het meedenken, dan kondig ik dat tevoren ook aan. Zo van "vindt je het goed dat ik meedenk?" of " sta je open voor..."?, of "zeg het me gewoon als je er zelf wel uit komt". Ik ben dan niet boos en dring dan verder ook niet aan. Ik respecteer dat dan zoals het is! Soms zeg ik wel eens dat ik het doe "in het kader van meedenken". Belangrijk is wel dat je aangeeft dat je iets in vertrouwen neemt, zodat de ander zich vrij voelt om te zeggen wat haar of hem beweegt!

Maar soms wil iemand ook gewoon even met rust gelaten worden en dat kan en dat mag natuurlijk! Kan allerlei redenen hebben, maar respecteer dat maar! Laat het duidelijk zijn dat iemand altijd een beroep op jou kan doen, wanneer hij of zij daar klaar voor is en open staat. Dan ben je niet opdringerig.

Bij dit alles denk ik spontaan aan een liedje van de destijds beroemde zanger Ramses Shaffy. Het nummer heet laat me (mijn eigen gang maar gaan)! Ramses maakte veel eigen liedjes, deed dat ook voor anderen en maakte met Liesbeth List de Pastorale!

Ramses Shaffy- Laat me 1978 (helemaal Nederlands) - Bing video










Reacties

  1. Dat zou de problemen in de wereld wel oplossen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een goed advies is nooit weg!
    Ramses was vroeger niet zo aantrekkelijk voor mij. Pas op latere leeftijd leren waarderen.
    ¡Saludos!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goede keus weer Ruud. Ja ik maak me ook soms schuldig aan ongevraagd advies geven. Maar ook andersom gebeurd dit wel eens. Interesse of nieuwsgierigheid (bemoeizucht)??. Mooie blog en mooi nummer. Ramses was mijn grote idool. (Quilty pleasure) vooral dIt nummer dat echt zijn leven beschrijft. 🙏☘💥

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi lied van een van wijlen ‘Nederlands besties’. IBT

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Advies krijgen, vind ik prima! Dan kan ik zelf bepalen wat ik ermee doe! Maar bemoeien, dan zeg: hoepel op! Ik luister graag naar Ramses Shaffy. Weer een goede keuze!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed onderwerp Wat zou Rames gezongen hebben als er toen twitter was ?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi nummer van Ramses Shaffy 👍. Goed onderwerp. 🙋🏼Jmb

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi nummer! Af en toe wil je gewoon even met rust gelaten worden ja in deze wereld vol prikkels. Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Welterusten!

We gaan elkaar weer zien!

Luddevedu!