Hou ze in de gaten!

 Ik las laatst een artikel over de verontrustende toename van het aantal zelfmoord gevallen! En dan met name onder jongeren! Wat heftig! Een jong leven dat wordt beëindigd door jongen of meisje zelf. De oorzaken hiertoe zijn verschillend. Dat kan zijn vanwege een ziekte of financiële problemen.

Maar heel vaak is de oorzaak EENZAAMHEID! Door corona is de isolatie van met name jongeren veel voor gekomen. Als jong mens wil je vrij kunnen zijn, kunnen leven, een fijne jeugd hebben enz. Het missen van contacten hakte er zeer zwaar in! In veel gevallen is dat na corona niet meer goed gekomen.

Voor de mensen om deze jongeren heen, is het zeker heel vervelend! Zeker als de zelfmoord heeft plaatsgevonden. Vragen als "wat als ik" en "had ik het maar geweten" komen dan op. Het is ook niet makkelijk om vast te stellen of iemand in de problemen zit. Vaak willen ze er ook niet over praten. Maar wat moet je toch zwaar in de ellende zitten als je tot dit middel om je leven te beëindigen besluit! Dat er dan in hun ogen geen enkele andere uitweg meer is!  Diep triest!

In een plaatselijk krantje las ik een artikel over een man die ook besloten had om een eind aan zijn leven te maken. Hij was vanaf zijn geboorte al "kansloos" om een lang leven te leiden. Maar hij had het in een rolstoel toch meer dan 40 jaar volgehouden! Actief ook nog, prikte hij met een stok alle afval op straat op en deed dat netjes in een afval bak. Ik maak het karwei af en daarna is het over zei hij nog. Hij kondigde zijn afscheid van het leven ook "gewoon" aan. Hij is nu niet meer! RIP!  

Triest allemaal, maar helaas is dit ook des levens! Liever niet, uiteraard niet, maar juist daarom vanuit deze blog, aandacht hier voor!

"Hou ze in de gaten" is niet voor niets mijn oproep! Hoe moeilijk het vaak ook te zien of te merken is dat iemand problemen heeft. Als je het wel merkt, is voorzichtige aandacht zeker belangrijk! Speciale instanties inlichten is ook goed, denk ik. 1813 is een speciaal nummer om te bellen!

Een nummer van Genesis is waar ik aan moest denken, Calling all Stations. Het is ook de titel van het gelijknamige album. Apart album, in die zin dat noch Peter Gabriel noch Phil Collins de zanger was. Op dat moment was Ray Wilson de zanger, het was een tussenperiode in het bestaan van de groep. Wel waren de grote mannen Mike Rutherford en Tony Banks er bij. Met passie zingt Ray over een soort van hulp oproep! Hij is in nood! Calling all stations in the hope that someone hears me!

Niet zo gek dus dat juist dit nummer bij mij op kwam!

Hou ze in de gaten! 

Volgende week weer iets anders hoor!




Genesis - Calling All Stations (Official Audio) - Bing video

Reacties

  1. Wat goed om hier aandacht voor te vragen! Heel mooi! Ik krijg koude rillingen als ik het lees en ook van het mooie nummer!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi nummer en mooi verhaal over een pittig onderwerp! Genesis is altijd goed om naar te luisteren, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed nummer(voor mij tot nu toe onbekend) Wat je schrijft in je blog is helaas maar al te waar. Veel ( te jonge) mensen kunnen of willen het leven niet meer aan. Heel triest😪. We kunnen proberen wat meer te doen om "eenzame" personen te helpen. Maar of dat genoeg is weet ik ook niet. Laten we met elkaar de wereld een beetje mooier maken. Fijne dag allemaal. Ik heb al even de zon 💥gezien. ☘🤝RR-49

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goedemorgen Ruud
    Triest al die suïcidale mensen. In onze vrienden en kennissen kring is het helaas ook gebeurd. Als mensen het echt willen, helpt aandacht, liefde en praten helaas niet. Telkens als je leest dat er weer iemand suïcide heeft gepleegd, gaan je gedachten terug naar die nare en verdrietige dagen! Maar helaas, mensen die het echt willen zijn haast niet te overreden door aandacht en liefde! Fijne dag Ruud RvS

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja wat een drama dit soort gevallen! Heel triest! Het nummer vind ik goed passen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Toepasselijk nummer bij je tekst gekozen. Heel triest dat mensen dit besluiten omdat ze geen uitweg meer zien. Als een vreselijke en uitzichtloze ziekte de reden is dan is het enigszins te begrijpen. Maar mensen in psychische nood die zou je graag op andere gedachten willen brengen al is het daarvan moeilijk te peilen met welke gedachten zij soms al tijden rondlopen, geen hulp hebben gezocht of niet naar buiten hebben gebracht waar zij mee rondlopen.
    Echt heel triest blijft het zeker. IBT

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een bijzonder onderwerp Ruud. Goed beschreven. Heel toepasselijk mooi nummer.👍🙋🏼jmb

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een onderwerp en wat goed dat je hierover schrijft! Ik ben liefhebber van de muziek van Genesis! Effe goed om Michael Rutherford even te noemen, hij schreef veel van de nummers van Genesis!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een heftig onderwerp. Ik heb het helaas ook in mijn omgeving meegemaakt. Heel triest. Maar ook voor de nabestaanden is dit vreselijk!
    Toepasselijk mooi nummer!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heftig onderwerp, zeker! Mooi geschreven en toepasselijk nummer!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Welterusten!

We gaan elkaar weer zien!

Luddevedu!