Leven op een eiland!

 Is dat de titel van je nieuwe roman? Nee hoor, hoewel het ongetwijfeld een best seller zal worden😏!

Nee, ik wil in deze blog gewoon even iets vertellen over wat het wonen op een eiland kan betekenen. In eerste instantie denk je dan aan een eiland waar je voor je huisje kan zitten en overal water ziet. Maar het eiland waarop ik woon is wel vele malen groter dan bijvoorbeeld Rottumeroog. Als je het hele eiland goed zou willen zien, tot in elke uithoek, dan trek er maar 2/3 dagen voor uit als je dat op de fiets wilt doen!

Doorgaans ervaar ik niet zo en realiseer ik het me niet dat ik op een eiland woon. Je rijdt over de brug of door een tunnel, prima. Maar het wordt pas anders wanneer die cruciale verbindingen op "slot" gaan. En dat is de komende tijd aan de orde! Het is al heel lang van tevoren aangekondigd dat dit zou gaan gebeuren, voor noodzakelijk onderhoud. Je wilt toch niet meemaken dat je al rijdende over de brug.... nee dat wil je inderdaad niet meemaken!

Aan de zuidkant van het eiland is er een brug, die een belangrijke schakel is in de verbinding naar Zuid Nederland en België. Die is gebouwd in 1964, dus niet zo gek dat er nu onderhoud moet plaatsvinden. En behoorlijk wat onderhoud ook! Het is een lange brug over het Hollandsch Diep/Haringvliet. Prachtig en met mooi uitzicht op een stukje van onze Zuidwest Delta!

Aan de noordkant ligt de Heinenoord tunnel en die ligt er ook al weer een tijdje. Die gaat onder de Oude Maas door en is belangrijk voor het verkeer naar de Randstad en het haven gebied van Rotterdam toe. Ook daar de nodige aanpassingen.

Dan ligt westelijk van het eiland niets, maar daar gaat over het Spui een veerpont. Die gaat naar het volgende eiland, maar is niet berekend op veel verkeer. Het is meer voor het regionale verkeer.

En oostelijk ligt dan de Kil tunnel onder de Dordtse Kil door. Dit kun je rustig een van de duurste tunnels van ons land noemen. Daarom is het ook een tol tunnel. En de Kil is niet eens een brede rivier!

De noord en zuid verbinding gaan dus het onderhoud in dat speelt nu en vooral in de vakantie periode. Niemand is er blij mee, maar oké het moet!  Wat dat betreft wel bewondering voor Rijkswaterstaat, althans ik dan😙! Die mensen werken hard en dag en nacht en proberen de overlast zoveel mogelijk te beperken, maar goed, dat lukt niet altijd!

Er worden veel vormen van alternatief vervoer aangeboden en de Kiltunnel is tolvrij. Maar de wegen er naar toe over het eiland, zijn niet berekend op zoveel verkeers aanbod! Dus op het eiland staat het regelmatig overal vast!

Voet/fiets veren en bussen die door een fiets tunnel rijden, zijn oplossingen, maar wel met overlast!

Toevallig moest ik van de bus gebruikmaken voor een bezoek aan het ziekenhuis. Ik moet wel zeggen dat ze echt heel vaak reden, dus busje komt zo😅! Maar je hebt geluk als je een zitplaats hebt, ook al moet je dan inschikken!  Dat heb ik gemerkt!. Ik had nog een plaatsje naast een mevrouw, die zeg ik maar netjes, wat meer ruimte nodig had, dan de stoel van de bus kon bieden😚.  Ze zat niet echt stil, dus regelmatig botste het extra stukje lichaam tegen mij aan. Ik schatte haar iets ouder dan ik. Dus zal ze wel gedacht hebben, "ik met mijn dikke k.....en dan naast mij een nog jonge hond, dat is voor mij een feestdag"😅! Zal je net zien, bleef ze net zo als ik, ook tot het eindpunt zitten! Is hier sprake van grensoverschrijdend gedrag? Nou nee, dat gaat wat ver, al gebruikte ze wel een stukje van mijn stoel😅

Maar goed er was vervoer en we zijn er gekomen en ook weer terug. Dan merk je dat het ongemakkelijk kan zijn, als je niet op het vaste land woont!



Ik moest denken aan een al oud nummer dat lekker close harmony klinkt! Het komt van de Australische groep The Seekers en het heet Island of dreams.

The Seekers - Island Of Dreams - Bing video

Reacties

  1. Het is bijna saai. Maar de Seekers een van mijn quilty pleasures . Ja de zomer(vakantie) wordt lastig door de brug problematiek. Maar er leiden vele wegen naar tRone en de rest van wereld en Nedeland. Mooie vakantie alle maal RR-49🏕💥

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een toeval… ik neurie of zing (enkele zinnen) dit nummer regelmatig maar had geen idee van de titel of wie het zong👍
    Extra leuk om dit nu wel te weten. IBT

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Soms is het op een eiland rusig wonen als er geen verbinding is maar als je zelf naar de vaste wal wilt merk je de beperkingen van een eiland
    Een mooi en rustig nummer Op een of andere manier heb ik he t vaak gehoord want ik ken een groot deel van de tekst

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Op een eiland wonen lijkt me eigenlijk best heel fijn! Soms voelt het Achterhoekse platteland ook wel een beetje als een eiland. Het OV is er amper en als mijn man de auto mee heeft kan ik niet makkelijk weg. Eigenlijk best fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk deze reactie op mijn blog! Ik begrijp uw ergernis m.b.t. het OV! Maar de Achterhoek is en blijft wel een mooi stukje Nederland! Groet Ruud

      Verwijderen
  5. Ik dacht even dat je het nummer 'big girls you are beautiful' ging noemen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Op een eiland wonen is ook heel rustig en mooie natuur. Nadeel je moet altijd de brug over of door de tunnel. Oh wee, als er iets gebeurt, dan zit je op een eiland helemaal vast. Mooi nummer.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Welterusten!

We gaan elkaar weer zien!

Luddevedu!