Welterusten!

 Wat Ruud nu, om 09.00 uur in de ochtend?

Nou ja, zou kunnen als je dat zegt tegen iemand die net de nachtdienst heeft gelopen. Maar voor anderen geldt zeker dat ze al lang op en wakker zijn en voor sommige geldt dat ze net uit bed stappen😏. Welterusten is misschien ook gepast voor iemand die een middag dutje doet of nodig heeft. In Zuid Europese landen is dat wellicht nog van toepassing bij de siësta. Of dat nog steeds in die mate gebeurd, zou mijn broer kunnen zeggen, die in Spanje woont en ook deze blog leest😏. Maar om geen ruzie te krijgen, zeg ik er alvast bij dat ze daar ook gewoon hard werken en ook lange dagen maken! 😐

Je hebt ze in allerlei soorten en maten, slapers. Je hebt lang slapers, diepe slapers, slapers met bijgeluid (😛), onrustige slapers, draaiers, afijn ga zo nog maar even door!

Zelf ben ik absoluut geen lang slaper, geen uitslaper, nooit geweest. Altijd vroeg wakker en ook in de nacht nog wel een keer wakker. Maar op de momenten dat ik slaap, slaap ik wel diep en zijn er ook nog wel eens wat dromen die ik me later nog herinner. Maar goed dromen zijn bedrog zei Marco (Borsato) altijd😐.

Iemand welterusten zeggen of slaap lekker of slaap zacht (die laatste is wellicht niet zo gepast, het is wel de bedoeling dat je 's morgens weer opstaat), is wel belangrijk. In die zin belangrijk omdat je lichaam alle rust nodig heeft, na een dag van arbeid. Maar niet alleen lichamelijk, maar vooral ook geestelijk moet je rust hebben. Je brein moet tot rust komen, al is die ook als je slaapt wel actief, zeker in de REM slaap (Rapid Eye Movement), de fase waarin dromen opkomen. Als de hersenen hun periode van rust hebben gehad, dan kunnen ze de volgende dag weer van allerlei impulsen verwerken.

Maar voor sommige mensen is zo'n goede nachtrust niet weggelegd. Ze leiden aan vormen van slapeloosheid en zitten meer naast het bed, dan dat ze er in liggen! Dat kan zijn redenen hebben (zorgen enz. ), maar niet altijd is de oorzaak vast te stellen helaas! De ouderwetse remedie van schaapjes tellen, dat werkt hier niet. En het innemen van een slaappil, ja kan soms even helpen (ik weet dat niet, nooit gebruikt), maar je lichaam gaat hier dan snel aan wennen en doet dan niets meer uit zichzelf. Maar laat ik hier nu niet de medicus uithangen. Dat laat ik graag over aan hen die er voor geleerd hebben😐!

Als het mij overkomt, gelukkig niet te klagen, dan zou muziek mij goed doen! Ik luister ook altijd nog even naar de radio, voordat ik ga slapen.

Bij dit alles komt er spontaan weer een nummer bij mij naar boven, uiteraard, want zo werkt deze blog.

Gary Moore maakte het nummer Midnight Blues, waarin hij zijn "niet in slaap kunnen komen" bezingt. En hoe! Hij was tijdens zijn helaas korte leven behoorlijk actief o.a. in de groep Thin Lizzy. Hij is een Noord Ierse muzikant. Op 58 jarige leeftijd overleed hij (de doodsoorzaak was niet slapeloosheid). 

Mocht je een keer niet in slaap kunnen komen, probeer het nummer eens😏! Voor straks zeg ik tegen jullie Welterusten!




Gary Moore - Midnight Blues - Bing video

Reacties

  1. Ik ben ook geen langslaper. Altijd vroeg wakker en in de nacht een paar x er uit. Overdag wel eens een tukkie op de bank. Mooi nummer lekker relaxed. Mooie dag. RR-49💥🙏☘👍

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie blog weer Ruud! En ja wat een prachtig nummer, zo lekker easy listening. Daar moet je rustig van worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi nummer en ook geen uitslaper. 6 uur paraat en al eerder wakker maar ik ga het natuurlijk niet te gek maken 😜😔😴🚶🏼‍♀️IBT

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Ruud
    Het was een slaap verwekkende blog.
    Leuk om zo over de slaap en de stoornissen te bloggen!
    Gelukkig heb ik zelf geen problemen met slapen!
    RvS

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben ook een vroege vogel. Pluk de dag! Het was weer een mooie blog met aansluitend mooie muziek! WdK

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Grappige foto en schitterend nummer. En ja, wij werken hier in Spanje dubbel zo hard, daarom moeten we tussen twee halve werkdagen even slapen😜.Hier kan een normale gedeelde werkdag van 9 tot 2 en dan weer van 5 tot 9 zijn. Wij, meesters, hebben wat meer geluk en zeker in de zomer🤗. Het scheint gezond te zijn, een korte siësta, en er zijn zeker veel meer landen waar men ervan geniet .
    Er bestaat hier zelfs een 'siesta de borrego 🐑', die wordt voor het middageten geslapen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi nummer! Ik lees net ook de reactie van Maurice. Alleen al voor die siesta's zou ik naar Spanje gaan haha! Ik hou van slapen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi nummer. Ik ben geen vroege vogel. En af en toe een middag dutje is ook lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi en rustig blues nummer je zou er zo van in slaap kunnen vallen
    Gaap gaap ik ga slaaaapen

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

We gaan elkaar weer zien!

Luddevedu!